Kromě
skutečnosti, že studujete nederlandistiku a nikdy jste nebyli
v Nizozemsku, je trapné také to, že bydlíte v Amsterdamu a nikdy jste
nebyli v Rijksmuseu. Jsem ráda, že se mi oba druhy trapnosti vyhnuly.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgMlXh9l4d13JvcTg-FwTpf42XboA_yP5QFR9jvebQ0Z8KaDwbILn-SipGLm5xET6t5fNcF-OCywNVFvzm-YPjmW-kt8rO_Ca8Rq8oHh7XoQf-H5u8hkn86OZIuTi4XJq1gFE57sH9T/s400/CIMG0311.JPG) |
Museumplein |
Rijksmuseum je
kolos. Má čtyři patra ve čtyřech odstínech šedi, pět schodišť, Asijský pavilón,
sály inspirované Minóovým labyrintem a zatemněná okna, takže se v případě
nouze ani nemůžete navigovat podle postavení hvězd na obloze. Jelikož jsem před
svou opravdovou návštěvou v muzeu už pár obrazů viděla, bylo mi jasné, že
vážně míněná výprava za holandskými mistry vyžaduje dobrou strategii.
Nakonec mi s ní pomohlo Rijksmuseum samo, když mi na stránkách odhalilo
existenci aplikace, která má zájemcům ukázat vše podstatné ze sbírek muzea. Aplikace se mi jevila
hezká a tematické prohlídky ve dvou variantách podle množství času mi přišly
vhod, stejně jako možnost vyhledat si ten který skvost podle čísla a pustit si
příslušnou nahrávku sólo.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEijglHeP_s-SMDM_LiufuWggn1l_BON0mvy-G5Yx3zelotb2p33mVXxZp5Vy24RXmhCrt8uTMjEWDScaIi1rVLV17Oo5Fw0LKR0fqQkGkbBe9VtMRV2rv9k0_d9lHCcfquupI01HNTJ/s400/CIMG0005.JPG) |
1 muž, 1 litr černé barvy, 3 měsíce |
V den D jsem
dorazila do Rijksmusea, spustila aplikaci a těšila se na zážitek. Místo zážitku
na mě bliklo oznámení, že si mám pustit wifi, jinak se můžu s aplikací
rozloučit a koupit si místo ní audiotour s plně funkčními sluchátky
namísto mých příjemných mono. Tuto nabídku jsem odmítla a na třetí pokus se
připojila k průběžně vypadávající wifi.
Nejprve jsem vyrazila
na devadesátiminutovou prohlídku Hoogtepunten
(nejvyšší body). Skutečností, že jsem během prohlídky vynechala většinu
obrazů v čestné galerii včetně osmimetrového plátna o sál dál, jsem si
nenechala kazit den. Vždyť ještě půjdu specializované okruhy zaměřené na 17. a
18. století, tak proč se stresovat? Protože aplikace, nakolik je
skvělá a umožňuje nezaměňovat muzeum se čtenářským kroužkem, nemůže změnit
podstatu muzea jako takového, tudíž je třeba připravit se na to, že
s největší pravděpodobností něco unikne vaší pozornosti. Podle stupně
sžitosti s aplikací a množství času to bude buď něco málo nebo něco více.
Po dvou stoletích jsem se naučila zvládat místnosti stylem, že jsem hlavní text
vyslechla u díla samotného a u doplňujících komentářů už bloudila okolím a
vytipovávala si díla, která mě zaujala a o kterých jsem chtěla vědět víc. Pokud
mě namluvená prohlídka hnala do další místnosti, vrátila jsem se přes celé menu
k nabídce puštění číselného komentáře a ten jsem si, pokud byl omylem
přítomný, vyslechla.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjeJbmeJ52ddaaWZcumt2pbpYz9K9hub7kxOR1EEv9gvRQs37QJbyo7eT7UmSqFYTpbVm5xy0IdwQzfdtI3W8n8a_q8uQGv4yayMwQ2O_rayhuzhQ3VDkIDk8v8f8bq6vdQk8VYPG7P/s400/CIMG0188.JPG) |
nizozemské muzeum |
Strukturované prohlídky měly slabinu i v podobě
minima informací a komentářů věnovaných jednotlivým uměleckým směrům neboť se zaměřovaly
spíše na dějinné souvislosti a významné tvůrce. Postup zkrocení aplikace spočíval
také ve schopnosti všimnout si stojanů s papírovými rozbory obrazů, jejich ukořistění
a následném hledání nejsvětlejšího bodu místnosti, kde bylo možné komentář
přečíst. Tyto navýsost zajímavé informace totiž často ve zvukovém komentáři zahrnuty
nebyly, což by mohlo být největším mínusem aplikace, nebýt skutečnosti, že internet
celou dobu vesele sosal energii, takže po dvou a půl hodině mi baterie
oznámila, že má dost a já se mohla klouzat.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhgyGaFazoQielfGuqtOKE_0SX2bqwWLS0EUtDQ7Etg6eKHjOhQjbXH6MKEgoAYTyOTBsMofsUdzhY3wN8i_o2Ki_t_sy-Tp4LT64WQ5SVda14lcJJmxglRM0AX-cRoV6Hp_bG7qSAf/s400/CIMG0184.JPG) |
Výbava zahrnující životně důležitý plánek budovy, propiska na poznámky psané do mapy, telefon s audiotour a rozbor Noční hlídky. |
Ten první den jsem se pokusila
nabít telefon v některé pro to určené skříňce, ale bohužel všechny můj
telefon bojkotovaly, takže jsem se musela uklidnit pohledem na záliv
z pátého patra veřejné knihovny. Další dny jsem poučena sbalila knihu a
nabíječku a polední pauzu strávila v piknikovém prostoru. Tento postup
sice stojí dvě hodiny času na dobití telefonu, ale pokud nechcete vidět muzeum na
jeden zátah, je to dobrý způsob, jak si na chvíli sednout a v klidu pojíst
chléb se sýrem. V opačném případě, ač by se mohlo zdát, že mám vůči
aplikaci vážné výhrady, doporučuji zakoupit přístroj s audiotour, kterému
nedojdou baterky a se kterým vás návštěva muzea vyjde na příjemných 22,5€ nebo
€22,5. Pokud vás bude v nouzi tlačit čas, navrhuji následné pořadí
prohlídek Nejlepší díla, budova, kolonialismus.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEisslOMochPKp-djYAaw_lerNRP9i-5MaC6WQVAbwkGrH92I4OgddrpCdYtmE1OHQ0xGB0Yhof8RTXwZRhO7ECBJOd1ScHbbZHKEkFVIkGSwkxbyINs5GeURT0IA8lCcJK8QEC0l5JA/s400/CIMG0202.JPG) |
V piknikové místnosti si můžete kromě nabití telefonu a konzumace svačiny i okopírovat některého holandského mistra. |
Okruh Hoogtepunten
Jak název
napovídá, představí tato prohlídková trasa to nejlepší z nizozemského
umění. Je třeba brát v potaz jistou neviditelnou hranici kolem roku 1600,
kterou prohlídková šňůra začíná. Sály věnované dřívějšímu umění se do audiotour
na rozdíl od asijského pavilonu neprobojovaly. První doporučovaný obraz je
manželský pár, u kterého je sice hezky ilustrováno, čím je na svou dobu
výjimečný, ale pro základní seznámení s Halsem je podle mého mnohem
vhodnější Veselý piják visící hned
vedle.
Obdobně jsem to měla i u Jana Steena, který je obstojně prezentován
obrazem Svátek svatého Mikuláše, ale
sousedící obrazy umožňují mnohem lépe vidět charakteristické rysy malíře, který dal
nizozemštině rčení een huishouden van Jan Steen (domácnost Jana Steena). Mikuláš je totiž jen jednou za rok a Steen proslul jako malíř všedního
života. V tom mi dal za pravdu i
onen rozbor obrazů, který pro základní ilustraci vícegeneračních obrazů použil Veselou rodinu. Ta zachycuje jak
atraktivní kritiku neřestí, tak i objasnění oné Steenovy domácnosti. Na obrazu
je přítomen i výjimečně neutrální pes, který spolu s kočkou hraje u Steena často symbolické
záporácké role, podtyp divokost a zkaženost. Na většinu jeho obrazů se
probojovalo jídlo, což je pravděpodobně důsledek praktického pracovního vyžití
malíře, vlastníka hospody.
Od jídla není
daleko k pití a jak naznačuje nizozemská poznávací značka NL znamená no
limo. Vermeerova Mlékařka je nezbytnou součástí čestné galerie. Obvykle kousek od ní visí Ulička, ale ta je momentálně zapůjčená
ve Vermeerově rodišti v Delftu. Vermeer se podobně jako Steen věnuje
zobrazení každodenního života, ale vybírá si jeho klidnou domáckou stránku.
Místo sžíravé kritiky rozbité okenní tabulky a nepořádku na zemi, soustřeďuje
pozornost na přelévání mléka. Vedle Vermeera visí i
Pieter de Hooch a není vůbec od věci si oba malíře porovnat.
Po naštvané
labuti mně neznámého malíře, židovské nevěstě a dvou portrétech nastal čas na
zlatý hřeb dopoledne. Dnes se mu říká Noční hlídka, ale každý, kdo je jen
trochu zběhlý v utírání prachu a stínech ví, že se scéna neodehrává v noci, ale
ve dne. Stíny domů umožnily Rembrandtovi hrát si se světlem, což rozhodně není
důvod pro upadnutí do spánku. Mohlo by se totiž stát, že se opět přižene někdo
s nožem a část obrazu rozřeže na kusy či polije kyselinou. Jizvy ani
popáleniny na plátně vidět nejsou, ale bdělých stráží vedle obrazu si nelze
nevšimnout. Na podlaze kousek před obrazem je také bezpečnostní schránka, kam
lze v případě nutnosti obraz strčit. Noční
hlídka způsobila architektovi muzea nejednu vrásku, protože dílo mistra
světla nebylo kvůli odrazům denního světla dobře vidět. Než se Schutters van wijk II onder leiding van
kapitein Frans Banninck Cocq dočkali elektrického osvětlení, vyzkoušeli
několik stěn, baldachýn a v roce 1901 také zbrusu nový přístavek, kde na
malbu dopadalo světlo zleva. Tam vydržela do roku 1926, než se opět přesunula
do původního sálu.
Přístavek je přístupný i dnes a nachází za sálem věnovaným
Rembrandtovi a Noční hlídce. Je v něm k vidění i krásná socha Šílenství. Tato dříve stávala na dvoře amsterdamského blázince. Tehdy bylo oblíbenou zábavou chodit se dívat na duševně choré. Za malý peníz mohli měšťané pozorovat šílence okénky, na které odkazuje podstavec sochy.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjNr7KiXTDgTOh7kE7SBt8-vy0Wu4mDKSQOBg3RUzk9D7arrmrX_PG9nIDWUwOR8RkMtBnueALg_Rp36Wc1SW-ep4Z-Qs-CaBQP56E643HShuaNx_t9EBvQeoEwvgNpZlhth3V6zbeY/s400/CIMG0002.JPG) |
výhled z přístavby na Museumplein skrz plakát lákající na dočasné výstavy |
Za pozornost
stojí také knihovna, která je součástí tohoto okruhu. Točité schody, zužující
se sloupy, staré knihy na policích a nové časopisy dole v regálech. O pár
místností dál je člověku nucen portrét neznámého dítěte, jako příkladu módních
trendů té doby. Mnohem lepší je však dojít si k protější stěně a pustit si
komentář k obrazu popravy Johana de Witta a jeho bratra. Je sice poněkud
brutální, což prosakuje i oblíbenou tmavou krycí vrstvou, ale na rozdíl od
světlého puberťáka nabízí pohled na politiku sedmnáctého století, konkrétně na
důvod zavraždění „premiéra“ a spor mezi přívrženci monarchie a republiky.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUt-fPKpzeTHPy8eXHkuEV0cdPXwjCP_PtJWrJH6TycBZpHv5g4ax_FlbuYpQDnL4piOg1wNthbFHTOZKnL3ygIwvyIOwRlQUWgZfAo8lAsq5o6sXxkii-IIH1XA1toym1W38dXosn/s400/CIMG0186.JPG) |
knihovna v Rijksmuseu |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEggElZXsYnhhyphenhyphenI0Hpqk9WKkAwe_6X1VkFKpML4lijstMYkz-fGU658n6SySAc0JylXtzH8Aoy11V_S1npMvqj_6rpxdGWKhp7SVMT_l0kzzhazyNjahSRp8M8HawuUmrFtLCOsgWFrH/s400/SK-A-15.jpg) |
De lijken van de gebroeders De Witt (De Baen)
zdroj: Rijksmuseum |
Před závěrečným
během skládajícím se z Delftské keramiky, pohledu na Amsterdamské grachty,
bezzubého Vincenta, větrného mlýnu, Javánských funkcionářů a piana navrženého
architektem muzea vytáhne muzeum domečky pro panenky, které si objednávali
bohatí měšťané. Podlahy byly z mramoru a mini porcelán zajistila Východoindická
společnost (VOC). Cena modelu byla srovnatelná s cenou skutečného domu na
grachtu. Na velikosti v té době opravdu nezáleželo.
17. století
Prohlídková trasa
se v tomto případě hodně prolíná s Hoogtepunten, ale i tak se vyplatí
si ji projít. Například Chytání duší hezky ilustruje náboženskou situaci v tehdejším Nizozemí.
Pod bouřkovými mraky se pod vedení Španělů pokoušejí chytat duše katolíci
z jižní části Nizozemí, zatímco vpravo se bohabojným protestantům ze severu daří mnohem
lépe. Možná proto, že na jejich straně řeky svítí sluníčko a ze stromů neopadává listí
Jméno, které
stojí za to si zapamatovat je Hendrick Avercamp, který proslul svými zimními
scénami. Kolik lidí, tolik malých příběhů na ledě. Lidé z různých společenských
vrstev, předchůdce golfu, lodní kadibudka a psík honící hlavu svého původního
já.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhOT7Ke1bLRNF-eoQnNLrs-6EYC0fl3PFf32vxKfqS1jHDULSSWJ0Uo7jnVavOb3H9JEtHNxI1Be_N7NfdrqHCzNC4XxyegHVZYsfRaKfpt1amNCwUsVxgTRQSDg3urU5CsDxBpyyMm/s400/SK-A-1718.jpg) |
Winterlandschap met schaatsers (Avercamp)
zdroj: Rijksmuseum |
Koloniální minulost
Do 17. století
částečně spadá také okruh nazvaný Koloniální minulost. Zde je pozornost
věnována spíše objektům než obrazům a pro ty, kteří neví, že Nizozemsko mělo
kdysi pod palcem Indonésii a pár století dokonce výhradní právo na obchod
s Japonskem, mohu sbírku podivných předmětů vřele doporučit. A ti, co mají
nizozemskou koloniální minulost v palci op zijn duim kennen, jistě ocení maketu ostrůvku Dedžima, který byl pro
Japonce jedinou branou do západního světa.
Kromě podrobných obrazů
zachycujících budovy je k vidění také pár století starý pepř a střepy váz
vylovené z vraku lodě Witte Leeuw (Bílý lev). Zatímco kousek od makety
Dedžimy je vystaven pravý diamant, u porcelánových střepů si můžete prohlédnout
apartní měděno-skleněnou korunu vyrobenou Brity za účelem podfouknutí nějakého afrického
vládce. Afrika byla oblíbený zdroj otroků, černého puntíku na nizozemské
minulosti. Nákresy sardinek na zaoceánské lodi jsou k dispozici
v přízemí u zvláštních kolekcí mezi ponorkou a majákem. Ze speciálních
kolekcí jsou to do dvacátého století jenom tři patra a odměnou vám bude šedesát
čtyři sádrových masek načuřených Sumatřanů, kteří leželi příliš dlouho na
slunci s rákosem v nose, aby se ještě dokázali usmívat.
18.století
V osmnáctém
století nastal velký zlom, neboť poměr vystavených obrazů a předmětů výrazně
vzrostl ve prospěch předmětů. Předem prozradím, že ve dvacátém století bude
obrazů jako podmořského pepře. V osmnáctém století však měšťané ještě
stále mají obrazy poměrně rádi. Také mají rádi paruky, což dalo
osmnáctému století název doba paruk
pruikentijd . Po objevitelském, dobyvatelském a obchodnickém Zlatém století,
dochází k jisté stagnaci, která ač kritizována, vesele stagnuje dál. Hlavní
bylo mít doma speciální pudrovací místnost na paruky. Koupelnu v domě a pudr na ramenou nikdo neřešil.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjEyi20oWxhj5i5otI2l3oT9UtY-f9bMgfoG_H_EWBhaE0Uz0ryl3I6UkKoNzQcUTYtrs51Ph3bJVOSRg1XLLm_R2I1LASJkCabM5To0rrh0yD1eitkGtVCYuAqkvdyp_sTUFkt0JY4/s400/SK-A-3948.jpg) |
Portret van een lid van de familie Van der Mersch (Troost)
zdroj: Rijksmuseum |
Přehlídka nábytku
začala sběratelskou skříní, ve které se nachází miniatura tehdejší lékárny.
Pokud si vyslechnete doprovodný komentář, rozšíříte si seznam podivných
povolání o pachového historika. Prototyp dokonalého čajového servisu sice není
součástí prohlídky, ale stojí za to mu věnovat pozornost a ocenit držátka na
lžičky, dózu na čajové lístky a na cukr. S konvičkou na mléko tentokrát
návrháři nepočítali.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhDu8odSxRZeiVYQRlspJ2R3W8GzS4VH86615Xi0fVupfCdZSI2MUjYzC4gxIysFbVavstPuybOu3ghqFX3p7G4vm4b7XQip2plkP0FyRq23pjWqGmHB_vReeJAfZh8gUfs3uovJpo0/s400/CIMG0198.JPG) |
čajový servis |
Největším tahákem prohlídkové trasy jsou však dvě
místnosti, které se původně nacházely v domech na grachtech a které
ilustrují vybavení bohatých domácností. Po sběratelově skříňce není špatné
nastudovat i návod k sekretáři, který má velmi malé množství skrytých
zásuvek a vůbec nemá integrované rozkládací klekátko. Poslední zastávky
zdůrazňují, že 18. století bylo především dobou osvícenství provázaného zájmem
o vědu a umění. Někteří měšťané se v té době věnovali sbírání obrazů tak
náruživě, že se z jejich domů staly jakési galerie, kam zvali přátele a
umělce na prohlídku. Někteří se u toho nechali i namalovat, a tak můžeme z
obrazu Adriana de Lelie zjistit, že nějakému Gildemeesterovi visel v domě zároveň
Rembrandt i Rubens a že Adrian sám byl narcis, který se na obrazu neopomenul
zvěčnit.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiyE5_6IKqTaegu8_KaNMpZqvCso4titFnnRoM2yCB_vgqmwUBM0d5vkMNII94EpM09gF7EjETxLeVCnPWRODz29s-7b08p-6ceZIz7V-L_IMeyauQrfD1itd35p4UincPG12hSWpPf/s400/SK-A-4100.jpg) |
De kunstgalerij van Jan Gildemeester Jansz (Adriaan de Lelie)
zdroj: Rijksmuseum |
19. století
Základním
stavebním prvkem okruhu je počátek Nizozemska jako království. Vilém II. získal velkou
oblibu díky své účasti v bitvě u Waterloo, kde nejen velel nizozemským
oddílům, ale byl také zraněn a na dveřích zakrytých látkou transportován do
bezpečí. Tato scéna je zachycena i na obřím plátně v místnosti vedle Noční
hlídky. Je sice pravda, že Vilém II. není ve středu malby, ale i tak je mu
věnován dostatek prostoru. Obraz dostal darem od svého hrdého otce, který
pravděpodobně přeplatil původně zamýšleného kupce, jež se tyčí nad Vilémy na
koni a tváří se důležitě. Nadšení z účasti v této bitvě vedlo nejen
ke sběru artefaktů z bitvy, ale i k vycpání koně, na kterém se Vilém
II. bitvy účastnil. Obraz i kůň však byli nakonec Vilémovi I. málo, a tak k nim
přihodil ještě bronzovou sochu lva poblíž místa bitvy.
Kdo by se chtěl vrtat v tom, co
Nizozemci dělali v Belgii, toho zajisté uspokojí, že se Nizozemci zrovna
nacházeli v tom krátkém období dějin, kdy s dnešní Belgií tvořili
jedno nesoudržné království. Kdo by se do tohoto tématu toužil ponořit více,
toho odkazuji na sadu dezertních talířů hned vedle válečného obrazu. Co talíř,
to jedna tehdejší nizozemská provincie. Katoličtí rybáři však s novým
vládcem příliš spokojeni nebyli, tudíž v srpnu 1830 došlo k povstání.
Jedním z málo známých skrovných činů nizozemské armády je vyhození vlastní
lodi do povětří v Antverpském přístavu. Strategicky bezvýznamné, ale
umožnilo to stvořit obraz národního hrdiny, kteří byli v té době velmi
žádaní.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhz9JXULsvxVfWijVW7TUlc3EIJqvUbIPmFVve7CC4gNoFxBbtte2Un3uqPE-s4OPLliN43Jw_gjPPntziTEztWLFmfbJD5VhT5nnw3lLAZuNLjDEPzOxDA_wCCcrn5HPMQDT_9Q9pP/s400/SK-C-221.jpg) |
Jan van Speijk overweegt of hij de lont in het kruit zal steken (Doyer)
zdroj: Rijksmuseum |
Na konci 19.
století tvořili také dva významní nizozemští malíři. Jozef Israëls patří
k Haagské škole, což se pozná zejména díky většímu množství děl vzniklých
na scheveningských plážích. Kinderen der
zee jsou dostatečně naivní, aby se mi zalíbily. Haagská škola se zaměřovala
na věrné zobrazení skutečnosti s důrazem na měnící se lucht en licht (obloha a
světlo). V nizozemské praxi to vedlo k využití široké škály šedých odstínů a
neoficiálnímu názvu Šedá škola.
Ani druhý malíř se šedé nevyhýbal. Breitnerovi
se už věnuje samostatný článek a v Rijksmuseu jsou kromě dívek v kimonu k vidění i jeho malby zachycující Amsterdam. Při jejich
vytváření často pracoval s vlastními fotografiemi, které poskytovaly obraz
živého města plného lidí a oficiálně pomáhaly Breitnerovi jen
k zapamatování detailů typu nápis na vývěsním štítu. Ve středu obrazu De Singelbrug bij de Paleisstraat in
Amsterdam je k vidění dáma v kožešině, která je zachycena obdobně
jako služka na jedné z Breitnerových fotografií. Původně byla na místě dámy
skutečně služka, ale obrazy se sloužícími v hlavní roli se špatně
prodávaly, a tak Breitner ženu spolu s několika dalšími postavami přemaloval.
V té době totiž sloužící a bohatí chodili za pochůzkami odděleně, tufíž nebylo možné zobrazit dámu ve společnosti služek. Ty vyřizovaly pochůzky do
jedenácti, potom patřila ulice bohatým.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEistJso0xdxFeeqwx_9L5oMtE2lakacHcy4ERzpdCzakiu2gRlJ-P1nSGi4ns0FncmipC5yMs4yDdsDljBe70DiURQ5WRvkl0oeAfbJ7mEN8U3Rm60kOzSM7fsSOHHW626-fxMg9oQr/s400/SK-A-3580.jpg) |
Singelbrug bij de Paleisstraat in Amsterdam (Breitner)
zdroj: Rijksmuseum |
20. století
Poslední
komplexní umělecká trasa je věnována dílům 20. století, která sídlí ve třetím
patře a kromě zmíněného muže v lotosovém sedu s motorem na klíně a
masek načuřených Sumatřanů zahrnuje zejména nábytek a jiné 3D objekty typu
letadlo a Wombtomb neboli podle dcer tvůrce: skrýš na hraní ve tvaru vagíny. Druhá světová válka je
prezentována speciální německou šachovnicí, kterou dostal vůdce nizozemské
nacionálně socialistické strany. Německé figury byly bílé a technicky o level
výš než hnědé.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjDw7TFWoKtRmRGO9PNTFsLbQaUmrlzi_Veo9XOGggz3hqvHbKQGfIFq2dL-_FcMIs8xLPKPDR-Ke4tpHHGVnK01dWPe_3pne_mWYsZuZkqZjqv02vsffpkkNhyphenhyphenFGvFJNnJtF5FrFSH/s400/NG-C-2011-1.jpg) |
nacistická šachovnice |
Ukázky nábytku jsou zejména výsledkem práce architekta a
návrháře Gerrita van Rietvelda, který se snažil o jednoduchost a prosté formy.
Jeho oblíbenými stavebními prvky byly špalíky a prkna. Kromě židle z 15 špalíků
a 2 prkýnek je známý Dům Rietvelda a Schröderové v Utrechtu, který je
zapsán na seznamu světového kulturního dědictví. Ve 20. století samozřejmě
nemůže chybět Karel Appel, člen umělecké skupiny CoBrA, v Rijksmuseum dílo
Čtvercový muž (Vierkante man). Další
významný člen CoBry byl Constant Nieuwenhuijs, od kterého je k vidění mimo
jiné Ruimtecircus, kovová konstrukce,
která měla původně stát na Museumplein.
Asijský pavilón
Stranou hlavních
výstavních prostor se nachází pavilón s ukázkami asijského umění. Pavilón
sestává ze dvou minipater. Strávila jsem tam skoro dvě hodiny a člen ochranky
ze mě po hodině začal být opravdu nervózní.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjK18GRfbXS8FaXcNudlqabQloHrtQscmG8YNYM5DWT06uiN4tVw5K3CDicRv4Cp7RCRV1S24rL6YKUXu0EOslSCyIv_Z1RFri55HJJdqTvhBgbCdQlzyKYH41_vJQ3HkmkfvHwv1Ij/s400/CIMG0324.JPG) |
Asijský pavilón |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhjab0TasnzSvhK7dTgyA4e7kB9t3vYJJSe6LUmmCvhyphenhyphennqY9n7mB0gPqUKBzRTIfRHT76E2PpsW77d2-fuaW01Clz3B5Kt7abX0qiGl7LRjeRsoIXaUvPthhfVWWBT5q16EuS-oc6j5/s400/CIMG0006.JPG) |
výhled z Asijského pavilonu |
Většina asijských uměleckých děl se zabývá bohy a
díky chytrému rozložení kolonií je možné srovnat zobrazení stejného boha
v Indii a Indonésii. Základním požadavkem pro budoucí božstvo je vysoký
počet končetin. Shiva měla například čtyři ruce a podprůměrné dvě nohy
vyvažovala třetím okem. Jejími třemi božskými silami jsou stvoření, udržení a
zničení. Z bubínku v pravé ruce se ozývá rytmus stvoření a oheň
v levé ruce vše ničí. Zbylé dvě ruce se zabývají udržením: vybrat správnou
cestu a nepropadat panice.
Durga, bohyně stvořená na poražení buvolího démona,
měla osm rukou a v každé ruce dar od některého z bohů. Nechyběl jí ani
Shivin trojzubec. Zatímco indonéská varianta bohyně stojí poklidně na mrtvém
buvolovi, její indický protějšek mu ještě dává za vyučenou. Kromě kostky čaje,
misky na čaj, paravánu, sošek koní a velbloudů bylo v podzemním patře
k vidění také prasátko. Tento spořící vynález nepochází z nizozemské
dílny, ale je podle Rijksmusea asijským vynálezem.
Hlavním architektem
muzea byl Pierre Cuypers, mimo jiné tvůrce vlakového nádraží Amsterdam
Centraal. Stavba muzea trvala devět let a muzeum bylo otevřeno v roce
1885. V té době byla budova některým lidem trnem v oku, neboť svými
dvěma věžemi příliš připomínala katolické katedrály. Jejím dalším výrazným
rysem byla inspirace gotikou a také souměrnost stavby. Proti souměrnosti se vymezil
španělský návrhář Asijského pavilonu, díky kterému není jediná zeď pavilonu
rovnoběžná se zdmi hlavní budovy.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi_rDoFVwweE2SpWMnpYroGMnWTlsTnpNi9QepPSLYn2uUO6oYC1FDoupKVfq2rsE7ZFybZyno32nj7b2M-VaMFbDJxSW3dV5gxj3DRnsEU7uluKEH_3pXKTVhYTc1oTyTMB7n-pHji/s400/CIMG0017.JPG) |
budova přetékající uměním |
V letech 2003 a 2013 byla budova
modernizována a jednou z otázek bylo zachování či odstranění průjezdu
středem budovy. Tento byl vždy sporný, ale podle mého je dobře, že ve
zrekonstruovaném muzeu zůstal zachován, ačkoliv to vede k tomu, že se
v muzeu občas motáte jak vítr v bedně.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjhT6J5kFQiRKtsLKQ6HQmBOIRcv0RnF7s9N5jv6Rn3FbgmBscjCc2iXAaO4_I3KKX5iFrCPAHLl7rUId4VWvkCCu7Wsl447QLDd-oyQGfpTN2GAym6CbCAWvpfntcBslCy3fIGOD4t/s400/CIMG0200.JPG) |
pohled přes vstupní halu na průjezd pro kola a opět na halu |
Muzeum získalo nové prostory
díky využití sklepních prostor. Původní vchody do budovy se už nepoužívají a
vznikla nová vstupní hala. Bílé ploty u stropu mají nejen teoretickou estetickou
funkci, ale také praktický akustický přínos. O novou podobu interiéru muzea se
zasloužil pařížský architekt, který se dříve osvědčil v Louvru. Nová
podoba spočívá nejen v přebarvení výstavních sálů do čtyř odstínů šedé
podle patra, kde se nacházejí, ale také ve snaze co nejvíce se přiblížit
původní Cuypersově stavbě. Cuypersovo pojetí plodné návštěvy muzea zahrnovalo
také seznámení s významnými okamžiky dějin před vstupem do Čestné galerie.
Velmi rychle však byla bohatě zdobená hala kritizována, že odvádí pozornost od
vystavených uměleckých děl a stěny zakryla bílá malba. Tu odstranili až při
nedávné rekonstrukci. Dnes bývalá královna Beatrix muzeum slavnostně znovuotevřela
za doprovodu oranžových dýmovnic a vstup do muzea byl celý den zdarma. Ve srovnání
s původním otevřením muzea, kdy byl vstup zdarma po celý rok, to však bylo
trochu slabší.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi6CArEAWIJJgcfN_eyM3C_Fiv4fclod9q-HqqXrANls1n3AAGS4SlQ-0jOm-TIa1HozhaR9RATaDCs7vpC30hjqfEuSASn-t_N4k4Tr0cSjKogS3jhJnYTGdvRiH7X-MorFQimjeuT/s400/CIMG0181.JPG) |
Willibrord ve své lidské podobě. Také se tak jmenuje Nevilův, vlastně Marcelův, žabák v nizozemské verzi Harryho Pottera. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiAJZATIGqnGBODJnh_kz_aDR0i7_gYuuYC9_Ua9ZpNacho6LRUn629YJL-1liLKjZUYzTKVl5Xqf7XCqqRIkMU2Zzen9ccmf1-SEwkX13DFcgK3yvIPY5jCgJ3wqbIbJGSJUZc817N/s400/CIMG0182.JPG) |
vitráže v hale - vpravo Rembrandt |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhWdQ5weU7Hl738o8iF1gCFy-Lm8LnxlxkmZcEHGY-SRpXOGyCbyW770ARrHgkRTifyMQFbNZrFzQvXI1uUdiVcp9Ty1FbKrWiboHe36a24oDe4rtgcPm6tG-K0vNRaum2ZI4Mc9WMz/s400/CIMG0187.JPG) |
moderní vitráže - děkujeme sponzorům |
V dobách mé návštěvy ještě nebyl součástí audiotour okruh popisující středověké umění, a tak jsem sály s příslušnými roky pouze prošla a uznala, že budoucí a současní svatí mě příliš nezajímají. Oproti tomu speciální sbírky Rijksmusea nejen měly audiotour, ale byly také milou přehlídkou desítek předmětů denní potřeby. Od nezbytného porcelánu, přes sklenice, zbraně a šperky, až k zámkům a stříbrným minipředmětům pro výbavu domečků pro panenky.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhaK6hM6xp7khFcdQU0fSoYW9ylWYV6coit_SkJBMZds7xPgo1GxBPWZJ4odGrV04hzpFl-qMt-y36z9TZxFKoyboQ_4AhLQc295Fx5WvdZYhY4duliSBAwOaLL7WvGmlR0Soh2gR-y/s400/CIMG0210.JPG) |
kufr na porcelán |
Základní proběhnutí muzeem se dá zvládnout za devadesát minut, ale mnohem lepší je vyhradit si na něj celý den. Nebo pět, jako já.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhti8oonO1XSjx1QZVbJndO2SN1KvjFe_r2b2-tfCdbO6ZmKrD0OyKVHR8_7JmljNTXNs4Wo89-ZO1s-PBLKhqp4CEUZI7YIWSrdUgm1Ejw1VSef6rr34U8V-OiVz9_ICZOxU0V5brF/s400/CIMG0323.JPG) |
Končíme. |
Ten Pieneman není špatný. Rodák z Abcoude. De Broekzijde Molen je na orgasmus!
OdpovědětVymazat