Nemálo času jsem věnovala pozorování života nederlandistů. Zjistila jsem, že navenek zcela
odlišní jedinci vykazují nezanedbatelné procento shodných rysů. Pomineme-li
vliv okolí, které je do vysokého věku zásobuje oranžovými balíčky a Mikulášskými dobrotami, vykazují příchylnost ke špuntům do uší Moldex, teplu, velkým
oknům a světlu. Přijde mi proto podivné, že se zatím všechna nizozemská muzea
topila v chladu a šeru.
Vánoce 2014 |
Mikuláš 2014 |
Amsterdam je
město muzeí. A kostelů. A grachtů. A vlastně všeho. Ale i těch muzeí. Rozhodla
jsem se tudíž věnovat vánoční dárky od prarodičů na pořízení Museumkaart. Ta mi umožňuje bezplatný vstup do naprosté většiny muzeí v Nizozemsku, což se
mi na ten půl rok určitě vyplatí. Navíc nemusím v muzeu pospíchat, takže
na obrovské Rijksmuseum si mohu vyhradit třeba celý měsíc.
Chtěla jsem
ale začít něčím menším. Náhoda tomu chtěla, že jsem se dostala na stránky Tropenmuseum (Muzeum tropů), které
inzerovaly prázdninovou tvorbu hippie čelenek nejen pro děti. V tu chvíli
bylo o nedělním programu rozhodnuto a navzdory malé nedělní peripetii z minulého
týdne se mi podařilo vstát v sedm, napsat pár emailů, článek o
Letterkundig museum a jen s půl hodinovým zpožděním vyrazit.
Štěstí mi
přálo, slunce svítilo a já mohla pozorovat veslaře, běžce, cyklisty a hausbóty
podél Amstelu. Umírněně pozorovat. Kdo pozoruje příliš, pozoruje za chvíli
dlažební kostky zblízka.
Cesta
k muzeu, tak jak jsem si ji naplánovala, vedla až na dvě výjimky rovně.
Bylo nutno zapamatovat si most, na které mám odbočit poprvé, a kruhový objezd,
před kterým mám odbočit podruhé. Klidný průběh cesty byl narušen hned za prvním
mostem cedulí objížďka, kterou jsem bohužel nemohla ignorovat, takže jsem se
zamotala do spleti ulic a náměstí. Naštěstí se mi výjimečně podařilo udržet kurz,
takže jsem se po chvíli dostala ke správnému grachtu a jedinou otázkou bylo,
zda se vydat vpravo nebo vlevo. Pustila jsem se doleva a doufala, že se od
muzea nevzdaluji. Po chvíli jsem zastavila před velkou budovou, která by mohla
býti muzeem, nebýt vlaječky s nápisem kostel a skutečnosti, že jsem se
opomněla podívat, jak má vlastně muzeum vypadat. Naštěstí byla vlaječka
zavádějící a vchod za rohem.
vchod do Tropenmuseum |
Má Museumkaart
se chvíli cítila jako doma, protože obří písmena I amsterdam si vzala na měsíc
dovolenou a užívají si ji v tropech. Ačkoliv to není zrovna nejlépe
zvolené místo. Tropenmuseum totiž postavili na místě bývalého hřbitova. Asi paralela koloniálních úspěchů. V době otevření bylo muzeum největší budovou
v Amsterdamu. Současná centrální hala byla v té době halou vstupní a
zakrývala ji skleněná kopule. Ta je tam stále, ale bohužel pro světlomilné
nederlandisty je zakrytá. A není jedinou „zakrytou“ věcí v tomto
zastíracím muzeu. I parkety se před návštěvníky schovávají a ukazují rub místo
lícu.
modrá zakrytá kopule a centrální hala |
Využité
výstavní prostory muzea nejsou obrovské. Jedná se o tři patra, spíše tři
galerie, naplněné exponáty, obrazy, videi, nahrávkami a vším, co
k modernímu muzeu patří. V přízemí se nachází dočasná expozice
věnující se šedesátým létům a výstava pro děti. V prvním patře jsou potom
k vidění expozice o Guinei, Indonésii a Indii. Druhé patro je věnováno Africe a tuším Americe.
pes nadšen setkáním s pánem po jeho návratu z kolonií - na sloupu vedle se s ním loučil |
The Sixties
Šedesátá léta
byla obdobím změn a aktivismu. Jedním ze základních prvků bylo osamostatňování
kolonií, které se projevilo i v lokálním umění. Otázky typu „kdo jsme“ a „jak
se prezentovat světu“ se pojily s národní hrdostí. Docházelo ke spojování
prvků moderního umění s místními tradicemi.
zdroj: onlinegalerij - domorodé masky a moderní umění |
Politické
události v Kongu zachytil například Tshibumba Kanda Matulu.
zdroj: Tropenmuseum |
Dočasná
výstava umožňuje komplexní pohled na problematiku tohoto období. K vidění
jsou figuríny s dobovými aktivistickými plakáty, modely budov vznikajících
v nových městech (např. Brasilia), móda z mol i hippie modely
konkrétních lidí doplněné jejich komentářem, informace o hudbě včetně ukázek
zprostředkovaných dobovým rádiem, hračky na vesmírné motivy a několik sušáků na
vlasy. Ty neslouží jako exponát, ale jako doplněk k promítaným videím.
Uvnitř helmy je totiž reproduktor. Výstava ukazuje i odvrácenou stranu pokroku.
Zatímco pro západní svět začíná období, kdy má každá domácnost lednici, bývalé
kolonie této životní úrovně ještě zdaleka nedosahují. Užitečnost byť i jen
obalů „západního“ zboží je ukázána na hračkách a nádobách vytvořených
z plechovek od Coca-coly nebo obalů od margarínu (s přídavkem mléka).
zdroj: Onlinegalerij |
sušák na vlasy a reproduktor v jednom |
Warhol trochu jinak |
Po prvním
informačním kole jsem si vzala oddechový čas a po vytvoření automatové
fotografie z let šedesátých jsem se pustila do ručních prací. Protože hippie
čelenku s peříčky si nemůžete udělat každý den. A s geoněco
studentem, kteří na tvořící děti dohlíží, si také nepovídám denně. Spokojeně
mohu konstatovat, že jsem se již dostala na Vlámskou úroveň, což sice nepotěší
mé severské učitele, ale zato to zvedne ego jednomu vlámskému historikovi.
Mortimor s čelenkou - čím víc peří |
Nová Guinea
Druhé poschodí
je zaměřeno na kulturu Guiney, která je reprezentována především dřevěnými soškami
předků. Předci zastávali důležitou roli, někde se dokonce nespokojili
s jejich dřevěnými nenapodobeninami, ale používali i lebky značka originál.
Prarodiče bývali také zobrazováni na štítech bojovníků. Nikoliv však, aby
chránili potomky, ale aby nahnali strach nepříteli.
sošky předků - zdroj: Tropenmuseum |
V Nové
Guinei jsem se navzdory snahám audiotour, jejíž oblíbená hláška byla, že tuto
informaci neví ("Proč je uprostřed obrazu na nábřeží zobrazena vražda, nevím.") i
něco přiučila. A to, že skutečnost, že neznám nějaké slovo, nemusí být vždy mým
nedostatkem. Poté, co se mi v jednom popisku třikrát vyskytlo slovo ledendoek, jsem atakovala vedle stojící
alochtonní paní dotazem, co to slovo znamená. Také nevěděla. Anglický popisek
vedle se spokojil se slovem oblečení, což také nepomohlo. Až večerní wikipedie
mi pošeptala, že se jedná o tu domorodou plachetku, co v ní není horko,
nikde neškrtí a rozhodně příliš nezakrývá.
obraz zachycující Multatuliho, významného nizozemského spisovatele |
Výstava o Nizozemské Indii byla podle mého pojata originálně. Část totiž vycházela z expozic, kterými Nizozemsko prezentovalo svoje kolonie na světových výstavách. Tyto obsahovaly panenky napodobující místní obyvatele, ačkoliv součástí výstav byly i vesnice obydlené originály, produkty z kolonií a nezbytný dobrý vliv kolonizátorů, kteří s sebou kromě války, bídy, hladu a násilí přinášejí také infrastrukturu, školy a zdravotnictví. Různým tvářím kolonialismu byl věnován i zvláštní prostor. role nizozemských žen v koloniích, Deli tabák, nejen botanické objevy, houtkabinet se vzorky dřeva, mušle jako pexeso, druhy lodí, kanony, dělové koule a medaile
archanděl a javánský princ v jednom zdroj: wiki |
vzorník barev lidské kůže |
mušle jako pexeso Kai awase |
Houtkabinet se vzorky dřeva |
druhy používaných lodí |
Východní náboženství
Následovala část, která mě příliš nezaujala, věřím ale, že jsem v menšině. Popis, artefakty a ukázky oltářů východních náboženství spolu s vysvětlením některých obřadů. Mě pobavil popis boha moudrosti Ganesha, velkého slona, který si chobotem dává do nosu.
Následovala část, která mě příliš nezaujala, věřím ale, že jsem v menšině. Popis, artefakty a ukázky oltářů východních náboženství spolu s vysvětlením některých obřadů. Mě pobavil popis boha moudrosti Ganesha, velkého slona, který si chobotem dává do nosu.
Ganesha - podle popisku má v ruce nádobu se sladkostmi |
Následně jsem
s hrůzou zjistila, že za
a) za necelou
hodinu budou zavírat;
b) jsem od
rána nepila;
c) jsem od
rána nejedla.
Pod tíží
těchto zjištění jsem odložila prohlídku posledního patra na jiný den a po pěti
hodinách v muzeu se odšlapala domů. V hlavě jsem stále měla rozporuplný
obraz Madony v mezipatře. Černocha s bílým dítětem v náručí.
zdroj: Tropenmuseum |
Yas, na Guineu si matně vzpomínám. Domorodky mi pletly věnce a mně se podařilo podpálit totem Džbánek piva.
OdpovědětVymazatV kmeni Fangů jsme narazil na magické myšlení - těhotná žena tam nesměla pozřít zvíře z dutiny země či stromů, sic by mohla mít těžký porod.